Słowniczek spadochroniarza

Zacznijmy od podstaw. To co skoczek zabiera ze sobą do samolotu to zestaw dwóch spadochronów wyposażony dodatkowo w automat. Taki zestaw nazywany jest nieraz systemem spadochronowym, choć populanie mówi się dwa spadochrony w jednym plecaku – spadochron. W górnej części pokrowca znajduje się prawdziwy spadochron – czyli spadochron zapasowy. W dolnej, zabawka, na której się bawimy albo uczymy latać – czyli spadochron główny. Nie dajcie się zwieść leksyklanej pułapce, główy ponieważ głownie właśnie ten jest otwierany ;)\

Spadochron główny zamocowany jest poprzez zamki wyczpene. Prostej konstrukcji mechanizm, który pozwala poprzez wyciągnięcie jedego uchwytu pozbyć się niesprawnej czaszy głównej i w ‘czystą’ przestrzeń otworzyć spadochon zapasowy. Spadochrony główne mają wiele przeznaczeń i różnorodną charakterystykę dopasowaną do umiejętności jeźdca pod nim podwieszonego. Czasze mają baardzo dużą rozpiętość romiarów od dużych szkolnych do małych rozrabiaków dla bardzo doświadczonych skoczków. Spadochron główny może układać prawie każdy, prawie czyni różnice, bo musi być do tego przeszkolony, ale nie jest to żadna wielka sztuka. Czaszę głowną układa się około 5-10 minut. Spadochron zapasowy Ta czasza jest prawdziwym, ratowniczym spadochronem. Jest tak skonstruowana, aby otwierać się błyskawicznie i w każdej pozycji ciała. Układa ją licencjonowany mechanik układacz, zwany riggerem. Ułożenie takiego spadochronu trwa około 3 godzin i jest obciążone wieloma procedurami bezpeczeństwa. Otwarty spadochron zapasowy ma podobne parametry lotne co i główny. Zwykle różni się kolorostycznie, bo nie jest tak pstrokaty jak potrafią być czasze główne.

   
Automaty AAD   Istnieje pewna dowolność w naszym kraju odnośnie stosowania automatów spadochronowych. O ile jednak doświadczony skoczek może sobie dokonać wyboru, czy chce go mieć czy nie o tyle studen i pasażer tandemu może mieć świadomość, że istniej obowiązek stosowania tych urządzeń. Automatic Activation Device, czyli urządzenie aktywująde automatycznie spadochron zapasowy jest w dzisiejszych czaszach w pełni elektroniczne. Mikrokomputer ukryty jest bezpieczenie w przestrzeni pokrowca spadochronu zapasowego. Komunikację z użytkownikiem zapewnia panel kontrolny umieszczony w dobrze widocznym miejscu. Zmiany ciśnienia są na bieżąco analizowane, jeśli skoczek spada zbyt szybko na zbyt małej wysokości komputer wysyła impuls do elementu tnącego. Elementem odpowiedzialnym za przeprowadzenie akcji uruchomienia zapasu jest cutter. Swego rodzaju  pironabój, który przecina pętlę zamykającą pokrowiec spadochronu zapasowego. Systemy otwierania  Najbardziej popularnym systemem otwierania spadochronu głównego jest miękki pilocik wyrzucany spod pokrowca. W nazewnictwie anglojęzycznym to hand deploy a umieszczony pod pokrowcem pilocik to BOC czyli Bottom Of Container. Jaki sam pokrowiec można skonfigurować również na otwieranie przy pomocy statycznej liny desantowej. Static line to system automatycznego otwarcia czaszy głównej po opuszczeniu samolotu. Istnieje kilka odmian tego systemu: lina desantowa zakończona zawleczką, spadochron ze sprężynowym pilocikiem, wyciągnięcie liny powoduje wyzwolnie pilocika i początek napełniania czaszy, lina desantowa zakończona zawleczką oraz osłoną czaszy, spadochron zostaje wyciągnięty z pokrowca, linki wyplecione. Ten system stosowany jest w Klubie Atmosfera. lina desantowa zakończona zawleczką, wyposażona w osłonę i linkę obrywną. Ten system stosowany był ze spadochronami okrągłymi.

    Tagi: ,







Dodaj komentarz